Operatör
Pozdrav od Ježíška, s.r.o.
Säte: Na Míčánce 2540/36, Dejvice, 160 00 Prag
Organisationsnummer: 09472428
Momsregistreringsnummer: CZ09472428
Telefon: +420 228 229 867
E-postadress: jultomten@jultomtenringer.se
Adress för leverans: Na Míčánce 2540/36, Dejvice, 160 00 Prag
(nedan kallad „Säljaren“).
1. Inledande bestämmelser
- Dessa allmänna villkor (nedan kallade Villkor) reglerar i enlighet med § 1751 stycke 1 i lag nr. 89/2012 Sb., civillagen, i dess senare lydelse (nedan kallad civillagen) de ömsesidiga rättigheterna och skyldigheterna mellan avtalsslutande parter som uppstår i samband med eller på grundval av ett köpeavtal (nedan kallat Avtalet) som ingås mellan Säljaren och en annan person (nedan kallad Köparen) via säljarens webbutik gällande varor och relaterade tjänster definierade i punkt 2 i denna artikel. Webbutiken drivs av Säljaren på webbplatsen www.hovorodjeziska.cz (nedan kallad Webbplatsen), genom webbplatsens gränssnitt (nedan kallat Butiksgränssnittet).
- På Webbplatsen beställer Köparen ett telefonsamtal ”Samtal från Ježíšek” (nedan kallat ”Samtalet”). Köparen bestämmer mottagarens namn och ytterligare innehåll i detta samtal. Köparen fyller i en beställning (nedan kallad Beställning) via distanskommunikationsmedel på Webbplatsen och genomför betalningen i enlighet med dessa Villkor. Säljaren säkerställer att telefonsamtalet utförs vid den tidpunkt och till det telefonnummer som Köparen valt.
- Kommunikationen sker elektroniskt via det offentliga internet. Kommunikation via distanskommunikationsmedel (vanligtvis smartphone, surfplatta eller dator) är avgiftsbelagd av den dataleverantör som konsumenten har avtal med.
2. Ingående av köpeavtal
- För att beställa Samtalet anger Köparen: 1) mottagarens namn, kön och ålder, 2) vad Ježíšek ska berömma för, 3) vad Ježíšek ska tillrättavisa för, 4) fyller i övriga nödvändiga uppgifter för att behandla beställningen (önskat datum och tid, mottagarens telefonnummer, e-postadress för bekräftelse av beställning och betalning, betalningsmetod).
- Innan Beställningen skickas till Säljaren kan Köparen kontrollera de uppgifter som lagts in och vid behov ändra dessa.
- Beställningen skickas av Köparen till Säljaren genom att klicka på knappen „Gå till betalning“.
- Avtalet mellan Säljaren och Köparen är ingånget när en komplett Beställning och betalningsbekräftelse mottagits av Säljaren. En komplett beställning innehåller alla obligatoriska uppgifter, inklusive identifiering av beställd vara, köpesumma och betalningsmetod. En förutsättning för giltighet är att Köparen har tagit del av dessa Villkor på Webbplatsen och bekräftat detta.
- Om en komplett Beställning och betalningsbekräftelse mottagits planerar Säljaren in ett telefonsamtal på det angivna datumet och tiden. Samtalet genomförs på utsatt tid och Köparen informeras via e-post.
- Om Beställningen inte är komplett eller om betalningsbekräftelse inte tillhandahålls inom 3 dagar efter mottagandet raderas Beställningen oåterkalleligt av Säljaren.
- All presentation av Samtalet på Butiksgränssnittet är av informativ karaktär och Säljaren är inte skyldig att ingå köpeavtal om detta Samtal. Bestämmelsen i § 1732 stycke 2 civillagen tillämpas inte.
3. Pris för samtalet och betalningsvillkor
- Butiksgränssnittet innehåller information om Samtalet, inklusive priset. Priserna anges inklusive moms och alla avgifter. Priserna gäller så länge de visas i Butiksgränssnittet. Denna bestämmelse begränsar inte Säljarens möjlighet att ingå Avtal på individuella villkor.
- Köparen kan betala priset direkt via onlinebetalningsverktyg, varpå betalningsbekräftelsen skickas till den e-postadress Köparen angav i Beställningen.
- Köparens betalningsskyldighet anses uppfylld när beloppet krediterats Säljarens konto.
- Priset för Samtalet förfaller inom 3 dagar efter Avtalets ingående. Köparen är skyldig att betala priset tillsammans med angiven betalningsreferens.
4. Genomförande av samtalet
- För att genomföra Samtalet använder Säljaren det allmänna telefonnätet i Tjeckien och autonom teknik för att leda samtalet.
- Samtalet är endast tillgängligt för telefonnummer med prefix ”+420” registrerade hos tjeckiska operatörer.
- Ett Samtal anses genomfört om mottagaren svarar på det angivna numret. Samtalet anses även genomfört om mottagaren upprepade gånger nekar samtalet, numret inte existerar eller är otillgängligt och Köparen inte korrigerat det.
5. Övriga rättigheter och skyldigheter för parterna
- Säljaren ansvarar inte för samtalsinnehållet som definieras av Köparen.
- Säljaren ansvarar inte för fel utanför sitt område, särskilt inte i internetöverföring, mobiloperatörens nät eller Köparens distanskommunikationsmedel. Säljaren ansvarar uttryckligen inte för betalningarnas genomförande.
- Säljaren är inte bunden av några uppförandekoder i förhållande till Köparen i enlighet med § 1826 stycke 1 e) civillagen.
- Köparen ansvarar fullt ut för de uppgifter som definieras för telefonsamtalet.
- Köparen förbinder sig att relationen till mottagaren faller inom en av följande kategorier:
- Köparen förbinder sig att inte missbruka Webbplatsen för trakasserier, handlingar som kan leda till straffrättsliga påföljder, brott mot god sed eller samhällsnormer eller bedrägliga syften. Köparen är medveten om att handlingar i strid med denna bestämmelse kan leda till rättsliga påföljder.
- Säljaren har rätt att vägra genomföra Samtalet efter eget gottfinnande, särskilt om samtalet innehåller förolämpande, nedsättande eller annat innehåll som strider mot god sed och/eller allmän ordning, eller om det anses kränka tredje parts personliga rättigheter. Om samtalet kränker tredje parts rättigheter (t.ex. personlighetsrättigheter) ansvarar Köparen för alla skador (ekonomiska och icke-ekonomiska).
- Köparen bär risken för förändrade omständigheter i enlighet med § 1765 stycke 2 civillagen.
- Reklamation av Samtalet vid felaktigt utförande (särskilt om samtalet inte genomförs) kan göras via e-post: jultomten@jultomtenringer.se.
6. Skydd av personuppgifter
- Köparens personuppgifter, om Köparen är fysisk person eller enskild näringsidkare, skyddas enligt gällande rätt, särskilt enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer vid behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter samt om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning, nedan „GDPR“).
- Säljaren är personuppgiftsansvarig för personuppgifter som behandlas för ändamålen:
- Säljaren lagrar personuppgifterna under Avtalets giltighet och därefter i högst 10 år, eller längre om det krävs enligt lag.
- Personuppgifter behandlas av personuppgiftsansvariges anställda eller av personuppgiftsbiträden enligt avtal. Förutom de personer som genomför Samtalet lämnas inte personuppgifter vidare utan Köparens samtycke, förutom i de fall då det krävs enligt lag.
- Köparen har enligt GDPR rätt till tillgång till sina personuppgifter, rätt till rättelse eller radering, begränsning av behandling samt rätt till dataportabilitet.
- Köparen har rätt att invända mot behandling av personuppgifter för Säljarens berättigade intressen, inklusive direktmarknadsföring. Om inga övervägande legitima skäl för behandling finns avslutar Säljaren behandlingen av personuppgifterna för dessa ändamål på Köparens begäran.
- Köparen samtycker till att Säljaren får behandla alla personuppgifter med hjälp av datorteknik, även automatiserat.
7. Utskick av kommersiella meddelanden och lagring av cookies
- Köparen samtycker till att ta emot information om varor, tjänster eller Säljarens verksamhet till sin e-postadress och till att ta emot kommersiella meddelanden från Säljaren till sin e-postadress.
- Köparen samtycker till lagring av cookies på sin dator. Om det är möjligt att genomföra köp och uppfylla Säljarens åtaganden utan cookies kan Köparen när som helst återkalla sitt samtycke.
8. Slutbestämmelser
- Avtalsförhållandet mellan Köparen och Säljaren regleras av tjeckisk lag. Domstolar i Tjeckien är alltid behöriga att avgöra tvister.
- För alternativ tvistlösning är Tjeckiska handelsinspektionen www.coi.cz behörig. I enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistlösning online kan konsumenttvister som uppstår i samband med onlineavtal lösas via den europeiska ODR-plattformen för alternativ tvistlösning.
- Ändringar av Avtalet eller Villkoren måste ske skriftligen.
- Avtalet inklusive Villkoren arkiveras av Säljaren elektroniskt i enlighet med lagkrav.
- Säljaren förbehåller sig rätten att ändra, komplettera eller upphäva dessa Villkor med hänsyn till utvecklingen av rättsordningen eller sin affärspolitik genom att utfärda nya villkor.
- Dessa villkor gäller från och med den 25 oktober 2024.